maanantai 5. syyskuuta 2011

Ken leikkiin ryhtyy

Blogini aiheena on ollut jo pidempään nämä sytomyssyt.  Teen niitä aina sellaisena ajatustyönä. Helppoja ja niitä kutoessa tai virkatessa voi suunnitella muita töitä.


Olen kutonut järjestelmällisesti Matleenalta saamastani sytomyssylankapussista näitä Novitan Puro Patik -keriä loppuun. Ei ole tarvinnut uutta mallia miettiä, vaan yhden valmistuttua on voinut helposti aloittaa uuden laukussa joka paikkaan kulkevan käsityön, jota on voinut aina tilaisuuden tullen kutoa. Näin olen saanut valmiiksi jo 7 Puro Patik -myssyä, 8. kesken. Tässä viimeisimmät eli 37. ja 38. myssy.  Toinen vielä vähän kesken. Painoa tuolla ensin valmistuneella tasan 50 g. Yhden kerän kudoin jo omistakin varastoistani. Kerän, jonka pelastin alennusmyynnin loppumyynnistä eurolla. Nyt, kun lankaa on tutustunut, niin oikeastaan harmittaa, etten pelastanut niitä kaikkia muitakin keriä. Sillä hinnalla. Lanka oli kuitenkin minulle outoa, joten ostin vain kaksi kerää kokeillakseni. Ei tämä nyt aivan auvoistakaan ole ollut tämän langan kanssa. Melkein joka kerässä on ollut solmu ja langan jatkokohta on ollut jotain ihan muuta kuin mihin edellinen loppui. Myssyissä sillä ei ole niin väliä, tulee vain kauniit, erilaiset raidat. Olen siis surutta jatkanut sillä, minkä kehräämön työntekijä oli siihen solmuun laittanut. Mutta olen kyllä tuuminut, että voi sitä, joka tekee suurempaa työtä ja joutuu kerimään hukkaa pitkän pätkän lankaa. Suurta tuhlausta vai salakavalaa kaupantekoa. Vain yksi kerä on osoittautunut noita solmukeriä kummallisemmaksi. Siinä oli solmuja ja sitten ei oltu enää solmittukaan. Ihan kerän lopussa oli kolmekkin jatkosta, joissa lanka vain yhtäkkiä katkesi ja piti etsiä uusi pää kerästä ja parhaimmassa kohdassa oli paksua, kehräämätöntä puuvillaa tukkona.
No, jäljellä on enää yksi ruskeasävyinen kerä omista varastoistani ja sen jälkeen tämä lanka on kudottu viimeistä senttiä myöden. Minulla on aina taipumus tehdä asiat loppuun saakka. Joten kun leikkiin ryhtyy niin se leikki kestää. Valitettavasti lukijani joutuvat aina silloin tällöin tai melkein joka postauksessa kärsimään nyt erivärisistä sytomyssyistä. Mutta aikakaudet vaihtelee ja kohta on edessä jokin muu villitys lankakerieni seassa. Kotona minulla on toinen käsityö aamuisin ja iltaisin ja se etenee, mutta hissukseen, kun on kirjoneuletta. Opinkohan Kesäyon hullutuksessa pitämään vireillä montaa aloitusta samanaikaisesti?

6 kommenttia:

  1. Kyllä nostan hattua tai siis myssyä noin upealle projektille!

    VastaaPoista
  2. Hyvän asian puolesta, hienoa!

    VastaaPoista
  3. Onpas kivan värisiä myssyjä! :) Olenkohan minä tuon väristä Puro Batikia nähnytkään. :o

    Minulla on myös samansuuntaisia kokemuksia ja ajatuksia ollut ko. lankaa kutoessa, siis että joka kerästä löytyy solmu. Mutta eipä ole vielä solmimatonta kohtaa sattunut minulle.

    VastaaPoista
  4. Minä en ole muuta kuin virkannut hiukan langasta ja siinä varmaan ei ollut haittaa solmuista kun langan muutenkin katkaisi välillä!Voin kuvitella että toi on ärsyttävää...

    VastaaPoista
  5. Jonkun verran olen tosta Puro Batikista neulonut eikä onneksi ole solmukohtia sattunut. Ihana lanka, ainut asia mikä minulle rajoittaa sen käyttöä on tuo materiaali eli että se on tekokuitua.

    VastaaPoista
  6. Siihen nähden, että lanka on tosiaan keinokuitua on se ihan miellyttävää työstettävää ja päällä mukavan tuntuista. Nyt illalla sain sen toisenkin myssyn valmiiksi.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi. Se lämmittää kovasti Kardemumman sydäntä.